Köpcenter, oljeläckor och biltrafik

Sedan i måndags vikarierar jag på Svenska Dagbladets ledarsida. I skrivande stund har jag haft tre texter i tidningen. Den första kritiserade Miljöpartiets förslag om ett moratorium för nybyggnation av externa köpcentra, den andra jämförde den nuvarande oljekatastrofen i mexikanska golfen med en som inträffade för 31 år sedan och i den tredje ifrågasätter jag Yvonne Ruwaidas förslag på lösningar på Stockholms trafikproblem.

Läs även andra bloggar om , , , ,

1 tanke kring ”Köpcenter, oljeläckor och biltrafik

  1. Hej Johan.
    Du verkar nöjd med att föra din svart-vita dialog. Prat om att biltrafik inte kan försvinna, även privatpersoner behöver frakta saker ibland och att vad händer när lastbilar fastna i trafiken.

    VEM har sagt att biltrafiken måste/kan försvinna?
    Försvinner de vägar vi har om vi inte bygger nya?

    Nej det kaske inte går, i dagsläget, att ha godstransporter på tunnelbana. MEN det kanske skulle gå om det fanns några som tänkte innovativt. Istället för att bygga fler vägar för fler lastbilstransporter.

    DÄREMOT kan lastbilstrafiken på på nattetid eller tidig morgon, varför ska den fastna i rusningstrafikens köer?

    Internationell forskning visar att vi INTE KAN bygga bort köer. Bygger vi nya vägar kör fler bil, inte bara på de vägar vi bygger.
    Vi måste minska biltrafiken och satsa på kollektivtrafiken.

    Bilar tar för stor plats. Ett fullsatt tunnelbanetåg med 3 vagnar har plats för 1242 passagerare varav 378 sittande. Det motsvarar en bilkö på mer än en mil. Ett pendeltågspår har samma kapacitet som 16 bilfiler.

    Visste du att över 40% av bilresorna i Stockholms län är kortare än 5km? Där kan vi verkligen minska biltrafiken!!!! Genom att flytta över resor till kollektivtrafiken och cykelbanor. DÅ måste detta vara attraktivt och satsas på.

    ”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka” – Albert Einstein

    Läs jättegärna forskningen om du orkar….det kanske är lite jobbig läsning.
    1)Goodwin. P.B. 1996. Emperical evidence on induced traffic
    2)Noland. R.B. mfl. 2002. A review of the evidence for induced travel and changes in transportation and environmental policy in the U.S and the U.K
    3) Finnvedens rapport: http://www.infra.kth.se/fms/nyheter2/Forbifart_Stockholm_miljon_och_klimatet.pdf
    4) SIKA, Yttrande över Beredning inför regeringens tilllåtlighetsprövning enligt 17kap Miljöbalken: Vägutredning effektivare nord-sydliga förbindelser i Stockholmsregionen. 2007-05-29
    5) Joanna Dickinson, Trivector. Bättre kollektivtrafikläsningar för Förbifart Stockholm. Rapport 2010:19

    Mvh Åsa
    Sluta var så egoistisk, detta är ett riktigt I-landsproblem. Bekvämlighet och gnäll, det är vårt förfall.

Kommentarer inaktiverade.