Husera: en skräckupplevelse

Klicka här för att se läsarkommentarerna till den här texten.

I en artikel i Världen idag för ett och ett halvt år sedan, (”Mäklaretik som affärsidé”), berättade mäklaren Per Karlqvist på 2000Mäklarna, som numera verkar under namnet Husera, om hur viktigt det är att ha tydliga etiska regler inom fastighetsmäklarbranschen:

– Det handlar om att jobba aktivt med respekt för kunden i varje situation.

Under hösten sålde min före detta flickvän Malin och hennes syster det radhus som de växte upp i. Själva processen med att sälja huset började den åttonde september när uppdragsavtalet med Per Karlqvist som är grundare och vd för Husera skrevs under. Vad Malin och hennes syster då inte visste var att det definitivt inte skulle bli någon trevlig upplevelse.

Ett par tecken på att det inte skulle vara en dans på rosor kom ganska tidigt, men det var små detaljer som det inte lades särskilt mycket vikt vid. Inför visningen gicks varje rum igenom med kommentarer kring hur man borde möblera för att det skulle se så trevligt ut som möjligt. Här tyckte mäklaren vid ett tillfälle att en sekretär absolut skulle bort eftersom den såg gammal ut, men vid ett annat tillfälle tyckte han den skulle vara kvar eftersom den var charmig. Någon konsekvens i resonemanget fanns inte att se.

Innan radhuset lades upp på Huseras webbsajt gick systrarna igenom objektsbeskrivningen och bilderna och godkände dem, med några mindre ändringar i texten – framför allt grammatiska fel och kommatecken. Mäklaren kommenterade att han aldrig sett några så engagerade i sin husförsäljning som dem, vilket han i ett senare samtal menade var ironiskt menat, ”men det förstod ju såklart inte ni”. Den första visningen på söndagen gick bra, men när Malins syster kom hem efter den andra visningen, på måndagen, var ytterdörren mot trädgården vidöppen och stearinljus brann för fullt runt om i huset. Det verkade som att mäklaren haft väldigt bråttom att komma iväg. En stund senare ringer mäklaren till systern och ber henne att hålla i en extra visning. Ingen förklaring till varför stearinljusen brann och dörren var öppen gavs. Efter en stund, vid halvåttatiden kommer det sista paret som ville titta på huset. Systern gör så gott hon kan med att visa paret runt i huset. Parets kommentar, “vi har förstått att ni vill sälja huset så snabbt som möjligt”, gjorde systern lite förbryllad. Någon sådan situation förelåg inte alls, systerns nya boende var inte ens klart än. Varför paret hade fått den uppgiften var svårt att förstå.

Precis när det sista paret hade lämnat huset sent på måndagskvällen kom det ett sms från mäklaren som skickades till systrarna och alla som hade anmält intresse, där han förklarade att sista möjligheten för nya budgivare att lägga bud var på onsdag klockan 12:00, det vill säga mindre än två dygn senare – eller en arbetsdag. När han skickade smset hade det bara kommit in ett bud, som låg under utgångspriset. Detta var ingenting som systrarna och mäklaren hade kommit överens om; mäklaren agerade helt på eget bevåg. Om man är på jakt efter ett radhus för ett par miljoner kronor kanske man behöver åtminstone ett par dagar på sig att bestämma sig för hur mycket man är beredd att betala. Att ordna lånelöfte från banken och göra jämförelser med andra objekt kanske inte hinns med på en arbetsdag. Malin ringde efter en stund upp mäklaren och undrande hur han hade resonerat och varför han inte meddelat systrarna sin strategi. Svaret lät inte vänta på sig: Malin ”hade tagit ifrån [honom] glädjen med [hans] jobb” och han kunde minsann sin sak för han hade jobbat med det i 13 år. Han påpekade också att systrarna hade lagt sig i precis allt, ner till minsta kommatecken (det var ju deras hus och han arbetade för dem). Passade inte mäklarens arbetsmetoder kunde ju systrarna anlita en annan mäklare var budskapet, vilket inte är det lättaste när annonsering och visning är avklarat. Som spekulant blir man misstänksam om ett objekt återkommer på marknaden en kort tid senare.
Den korta budgivningsperioden skulle senare visa sig få tråkiga konsekvenser.

Systrarna kom fram till att det skulle verka märkligt att ta tillbaka uttalandet i sms:et men berättade för mäklaren att det kändes märkligt att mäklaren fattade den typen av beslut på egen hand utan att konsultera säljarna. Budgivningen gick trots allt ganska bra. När budgivningen slutligen stannat av på fredagen så fanns tre budgivare som hade bjudit nära eller över fyra miljoner kronor. Skillnaden mellan de tre högsta buden var inte särskilt stor. Mäklaren skickade därefter ett sms (”[Köparna] köper ert hus för 4.030.000 :-! Grattis! Återkommer snart med mer info. /Per”) där han bara konstaterar att paret med det högsta budet köper huset. Det var inte alls självklart att systrarna ville sälja till de som lagt det högsta budet. Även andra aspekter som tillträdesdatum spelar stor roll och personkemi spelar roll. Nåväl, Malin skickade ett sms tillbaka där varje ord vägdes på våg för att inte göra mäklaren upprörd, eftersom Malin inte visste med vilket humör mäklaren skulle svara. Smset innehöll glada utrop och en undran om önskat tillträdesdatum och när kontrakt sk