I en artikel i Världen idag för ett och ett halvt år sedan, (”Mäklaretik som affärsidé”), berättade mäklaren Per Karlqvist på 2000Mäklarna, som numera verkar under namnet Husera, om hur viktigt det är att ha tydliga etiska regler inom fastighetsmäklarbranschen:
– Det handlar om att jobba aktivt med respekt för kunden i varje situation.
Under hösten sålde min före detta flickvän Malin och hennes syster det radhus som de växte upp i. Själva processen med att sälja huset började den åttonde september när uppdragsavtalet med Per Karlqvist som är grundare och vd för Husera skrevs under. Vad Malin och hennes syster då inte visste var att det definitivt inte skulle bli någon trevlig upplevelse.
Ett par tecken på att det inte skulle vara en dans på rosor kom ganska tidigt, men det var små detaljer som det inte lades särskilt mycket vikt vid. Inför visningen gicks varje rum igenom med kommentarer kring hur man borde möblera för att det skulle se så trevligt ut som möjligt. Här tyckte mäklaren vid ett tillfälle att en sekretär absolut skulle bort eftersom den såg gammal ut, men vid ett annat tillfälle tyckte han den skulle vara kvar eftersom den var charmig. Någon konsekvens i resonemanget fanns inte att se.
Innan radhuset lades upp på Huseras webbsajt gick systrarna igenom objektsbeskrivningen och bilderna och godkände dem, med några mindre ändringar i texten – framför allt grammatiska fel och kommatecken. Mäklaren kommenterade att han aldrig sett några så engagerade i sin husförsäljning som dem, vilket han i ett senare samtal menade var ironiskt menat, ”men det förstod ju såklart inte ni”. Den första visningen på söndagen gick bra, men när Malins syster kom hem efter den andra visningen, på måndagen, var ytterdörren mot trädgården vidöppen och stearinljus brann för fullt runt om i huset. Det verkade som att mäklaren haft väldigt bråttom att komma iväg. En stund senare ringer mäklaren till systern och ber henne att hålla i en extra visning. Ingen förklaring till varför stearinljusen brann och dörren var öppen gavs. Efter en stund, vid halvåttatiden kommer det sista paret som ville titta på huset. Systern gör så gott hon kan med att visa paret runt i huset. Parets kommentar, “vi har förstått att ni vill sälja huset så snabbt som möjligt”, gjorde systern lite förbryllad. Någon sådan situation förelåg inte alls, systerns nya boende var inte ens klart än. Varför paret hade fått den uppgiften var svårt att förstå.
Precis när det sista paret hade lämnat huset sent på måndagskvällen kom det ett sms från mäklaren som skickades till systrarna och alla som hade anmält intresse, där han förklarade att sista möjligheten för nya budgivare att lägga bud var på onsdag klockan 12:00, det vill säga mindre än två dygn senare – eller en arbetsdag. När han skickade smset hade det bara kommit in ett bud, som låg under utgångspriset. Detta var ingenting som systrarna och mäklaren hade kommit överens om; mäklaren agerade helt på eget bevåg. Om man är på jakt efter ett radhus för ett par miljoner kronor kanske man behöver åtminstone ett par dagar på sig att bestämma sig för hur mycket man är beredd att betala. Att ordna lånelöfte från banken och göra jämförelser med andra objekt kanske inte hinns med på en arbetsdag. Malin ringde efter en stund upp mäklaren och undrande hur han hade resonerat och varför han inte meddelat systrarna sin strategi. Svaret lät inte vänta på sig: Malin ”hade tagit ifrån [honom] glädjen med [hans] jobb” och han kunde minsann sin sak för han hade jobbat med det i 13 år. Han påpekade också att systrarna hade lagt sig i precis allt, ner till minsta kommatecken (det var ju deras hus och han arbetade för dem). Passade inte mäklarens arbetsmetoder kunde ju systrarna anlita en annan mäklare var budskapet, vilket inte är det lättaste när annonsering och visning är avklarat. Som spekulant blir man misstänksam om ett objekt återkommer på marknaden en kort tid senare.
Den korta budgivningsperioden skulle senare visa sig få tråkiga konsekvenser.
Systrarna kom fram till att det skulle verka märkligt att ta tillbaka uttalandet i sms:et men berättade för mäklaren att det kändes märkligt att mäklaren fattade den typen av beslut på egen hand utan att konsultera säljarna. Budgivningen gick trots allt ganska bra. När budgivningen slutligen stannat av på fredagen så fanns tre budgivare som hade bjudit nära eller över fyra miljoner kronor. Skillnaden mellan de tre högsta buden var inte särskilt stor. Mäklaren skickade därefter ett sms (”[Köparna] köper ert hus för 4.030.000 :-! Grattis! Återkommer snart med mer info. /Per”) där han bara konstaterar att paret med det högsta budet köper huset. Det var inte alls självklart att systrarna ville sälja till de som lagt det högsta budet. Även andra aspekter som tillträdesdatum spelar stor roll och personkemi spelar roll. Nåväl, Malin skickade ett sms tillbaka där varje ord vägdes på våg för att inte göra mäklaren upprörd, eftersom Malin inte visste med vilket humör mäklaren skulle svara. Smset innehöll glada utrop och en undran om önskat tillträdesdatum och när kontrakt skulle skrivas med mera. Genast fick hon ett nytt sms (”Du förnekar dig inte, Malin. Jag skrev precis att jag snart återkommer med mer info. tröttsamt…”) i otrevlig ton.
Malins syster kunde inte följa med när det var dags att skriva kontrakt så jag följde med som stöd. Av köparna deltog endast mannen. När kontraktet gicks igenom uppstod frågetecken kring en formulering som löd ”Fastigheten belastas inte av servitut och/eller nyttjanderätt” och sedan en till rad längre ner som löd ”Last, Avtalsservitut: Villa Last, Avtalsservitut: Ledning”. Mäklaren kunde inte svara på varför det stod så i kontraktet, vilket både köparen och vi ansåg vara märkligt. Mäklaren borde veta vad som står i kontraktet han upprättat. För att Malin skulle kunna skriva under kontraktet å sin systers vägnar hade en fullmakt tecknats. Den innehöll alla de uppgifter som var relevanta och var definierad för att enbart gälla den aktuella husaffären. Systrarna hade dessutom specifikt frågat om de hade någon mall för fullmakt som de kunde använda, men då fått svaret att de kunde skriva den själva. Köparna hade däremot fått en mall av mäklaren som de använt. Mäklaren mumlade något om att fullmakten kanske inte var helt rätt, men den fullmaktsmall som mäklaren skickat till köparen innehöll samma uppgifter, så vari problemet skulle bestå framkom inte. Mäklaren sade till köparen att ”om du accepterar fullmakten så är det väl okej”. Antingen är fullmakten OK eller så är den det inte. Köparen hade dessutom inte den juridiska kompetens som krävs för att avgöra om en fullmakt är giltig eller ej. Mäklaren verkade inte heller ha koll på att när kontrakten är på flera sidor bör alla signeras, inte bara det sista, vilket orsakade osäkerhet och förvirring hos köparen. Det visade sig också att köparna ville ha ett sent tillträdesdatum. Om detta hade kommit fram under budgivningen så är det möjligt att systrarna hade valt nästa budgivare, om denne ville ha ett tidigare tillträdesdatum.
Resten av mötet avlöpte utan större incidenter, men när köparen gått ville Malin ha en diskussion med Mäklaren om de samarbetsproblem som uppstått under säljprocessen. Det urartade ganska snabbt med att mäklaren började skälla ut Malin och säga att hon var “äcklig” och ”en väldigt otrevlig och obehaglig människa” och frågade om hon var ”dum i huvet”. Han tyckte även synd om mig som var tillsammans med en människa som Malin. Jag blev helt paff när utskällningen började, men insåg efter en stund att jag kunde spela in utskällningen på min mobiltelefon, vilket jag gjorde. Citaten är transkriberade från inspelningen och är ordagrant återgivna. Han fortsatte med att förklara att ”jag tänker inte stå till svars för dig mer! Jag tänker inte svara mer på dina frågor! Jag bara vill att du går härifrån”. Han hotade dessutom med att ringa polisen. Detta sades alltså innan alla detaljer kring husförsäljningen var avklarade, såsom besiktning. Efter ytterligare ett par minuter med utskällningar från mäklaren gick vi därifrån.
När besiktningen av huset var klar hade ett par punkter på saker som borde åtgärdats uppkommit. Ingenting var av akut karaktär och inget var heller förvånande med tanke på husets ålder, förutom en mindre fuktskada i köket. I beskrivningen av objektet stod dessutom uttryckligen att huset var i behov av renovering på flera områden. Köparna ville få köpeskillingen sänkt med ett betydande belopp, från 4 030 000 med 58 500 till 3 971 500 på grund av de identifierade renoveringsbehoven. Köparna ansåg att de på grund av den korta tiden från visning till att budgivningen var klar, inte kunde kontrollera skador på exempelvis fönster och badrum ordentligt. Till slut gick systrarna med på att sänka köpeskillingen med 25 000 kronor för att finansiera ett nytt köksgolv och en ny kyl, vars kondenskärl var orsaken till fuktskadan på golvet. Nu var köpeskillingen nere på samma nivå som nästa budgivare. Detta problem hade säkerligen kunnat undvikas om budgivarna hade haft möjlighet att inspektera huset innan budgivningen avslutades.
Mäklaren kontaktades, som skrev ett tillägg till köpekontraktet med den nya köpeskillingen, 4 005 000 kronor. Malin skrev under tilläggspappren och ett par dagar senare kom ett av exemplaren i brevlådan, men utan köparens underskrift. Det är lätt att tycka att det ingår i mäklarens jobb att kontrollera att alla papper har blivit undertecknade och är giltiga innan de skickas iväg.
På tillträdesdatumet visade det sig att den nya köpeskillingen inte stod på de papper som skulle undertecknas på banken, vilket ledde till att den ursprungliga köpeskillingen användes när pengarna överfördes, vilket medförde att ytterligare överföringar av pengar och underskrifter av nya papper behövde göras några dagar senare, efter att allt egentligen skulle vara helt färdigt och avslutat.
Malin författade efter allt detta ett mail där det mesta av det ovan stående beskrevs och ansåg att mäklarens arvode skulle sänkas till en procentsats på utgångspriset i stället för det slutgiltiga priset, vilket eftersom slutpriset blev omkring en halv miljon över utgångspriset var en ansenlig summa. Mäklaren accepterade efter ett tags funderande, vilket kan ses som ett erkännande av han brustit i hanteringen av sitt uppdrag som mäklare.
Andra bloggar om: husera, bostadsmäklare
Jadu, lägg upp ljudfilen så är det komplett.
Husera har med sitt ombud här helt visat sig oseriösa.
synd.
Jag avvaktar med att lägga upp ljudfilen (det är faktiskt tre stycken, telefonen kunde bara spela in en minut åt gången). Vill kolla så det inte finns några juridiska problem.
Tyvärr är det deras grundare och vd som har agerat på det här viset. Det gör det svårt att rekommendera Husera, trots att flera av de andra mäklarna är jättetrevliga att ha att göra med – vilket jag vet av egen erfarenhet.
Jag har en liknande skräckupplevelse vad gäller Husera. Fast istället som köpare. Jag hoppade av affären när jag synade bluffen. Däremot kunde jag inte bevisa något mer än att hela processen gick skummt tillväga och att mäklaren snirklade sig runt mina frågor. Ganska lång historia så jag skippar den. Men jag skulle inte rekommendera någon annan att anlita Husera iaf.
Nils: för min del får du gärna delge den här eller till mig privat så kan jag publicera den som ett gästinlägg. Om du har lust att skriva ner den vill säga.
Okej. Here goes.
Jag var lite intresserad av en lägenhet som hade varit ute på hemnet ett bra tag. Jag tog kontakt med Husera som var mäklaren och bad om att få se på lägenheten.
Efter två besök så bestämde jag mig för att lägga ett bud på den. Mäklaren accepterade budet och sa att hon skulle återkomma. Dagen efter återkom mäklaren och sa att en annan person plötsligt hade lagt ett bud på lägenheten. Det hade bara varit jag som hade tittat på den men enligt henne så var detta en budgivare som återkommit efter en tidigare visning. Okej tänkte jag, det låter faktiskt inte så konstigt.
Budgivningen satte igång och priset gick upp till mitt max så jag stannade av i min budgivning. När jag meddelade henne detta så sa hon att ”ja, den andra budgivaren drog tillbaka sitt sista bud så det ser ut som att lägenheten blir din. jag ska bara prata med säljaren så återkommer jag sen”. Sagt och gjort, jag hade vunnit budgivningen.
När jag senare bad att få se budgivningslistan så snirklade sig mäklaren och sa ”jag måste då kontakta den andra budgivaren och kolla så att det är okej att jag lämnar ut dem uppgifterna”. Okej sa jag. Gör du så.
Men mäklaren återkom aldrig med någon budgivningslista och trots två ytterligare försök att få en sådan och att jag dessutom påpekade att det stod i deras material som de delat ut ”att varje juridisk person som inkom med ett bud accepterade att deras kontaktuppgifter kunde lämnas ut i budgivningslistan”.
Jag hoppade av affären eftersom jag kände mig illa till mods av hur budgivningen hade gått till väga.
Eftersom jag inte kunde bevisa något så struntade jag i att anmäla dem. Men efter att ha läst din historia så ångrar man sig.
Jag ber om ursäkt för snabbt skriven och oredigerad text.
Har ni anmält detta till konsument ombudsmannen eller var man nu skall anmäla sådana här saker?! Så här får det inte gå till!
I bland undrar jag om Sverige är för litet: handlare känner inte av konkurans och beter sig därför inte bra mot kunder. Har själv varit med om att bli illa behandlad på NK. Söker runt på webben för att se om det finns någon site där man kan rapportera/informera om handlare som inte ”förtjänar” fler kunder.
När vi flyttade in i det nya lgh som vi köpte via Husera sa de till oss att det hade anlitats ett proffs städfirma. Så fort vi fick nycklarna till lgh började vi ana om vad det var de hade städat. Ett gott råd till er alla som köper en lgh och vi vara på det säkra att städfirman har städat, är att flytta fram kylskåp och frys! Vi gjorde det och det var SKITIGT som bara den. Timmarna innan hade HUSERAT nästan gått i ”borgen” för städfirman, att de var seriösa osv….. Hade vi varit riktigt gnälliga hade vi krävt pengar tillbaka men vi brydde oss inte om det utan bestämmde oss för att ALDRIG mer HUSERA. NYLYA är ett mindre företag men trevligare, seriösare och tydligare. Eftersom om man som säljare är inte nöjd skall man ha rätt att bryta avtalet med mäklaren.
Tack för värdefull information. Vi tänkte kontakta Husera för förmedling men efter att ha läst om era erfarenheter så uppstår onekligen betänkligheter.
Vill bara säga att jag väl känner igen stycket där du beskriver hur Per skällde ut er i flera minuter. Mitt intryck av Per är precis likadant. Människan har ett hemskt temperament och han är så aggressiv att man på fullaste allvar fruktar att det kan bli ett fysiskt handgemäng om man inte helt enkelt backar undan och låter honom skälla färdigt. Mycket obehagligt.
Min sambo och jag backade ur en affär med Husera på grund av detta, då ingen av oss kände oss väl behandlade eller ens trygga i hans närhet. Sägas bör emellertid att han aldrig hotade oss, utan det var hans beteende och röstläge som kändes väldigt obehagligt och nedtryckande.
Jag skriver detta inlägg bakom en anonymitetstjänst för att jag fruktar att Per kan komma att försöka få ut mina uppgifter och göra vårt liv till ett rent h-e om jag använder mitt riktiga IP.
Oj, jag sitter med papper från Husera att skriva på inför försäljning av min bostadsrätt. De har sålt andra hus i min närhet till bra priser och mäklaren har gett ett mkt gott intryck. Nu känner jag mig osäker. Tror ni att problemen kvarstår även med en annan mäklare från Husera än Per? Det hade varit skönt att anlita dem eftersom de känner till området. Hur göra???
[Del av kommentar borttagen. Det här är inte plats för att spekulera i mäklarens privatliv.] Låter som väldigt konstigt agerande – om det är sant. Detta borde skickas till någon tidning som Aftonbladet eller liknande!
Fånigt, det är inte förtal att ge upplysningar som är relevanta i en köpsituation. Då skulle all konsumentjournalistisk vara en omöjlighet.
Dessutom är det ju polemik mot en offentlig debatt som den märklige mäklaren Per uppenbarligen satt i gång i en tidning.
Och för det tredje är det bara den förtalade som kan väcka åtal (ja, om inte särskilt allmänintresse skulle finnas, men det gör det knappast).
Vansinnig historia, du har som sagt inte några rättsliga eftergifter att oroa dig för. Bra att du skriver om detta.
Jag håller helt och hållet med Nils ovan, vansinning historia!
Jag kommer Twittra om detta, och hoppas det går bra med ev. polisanmälan. Vad du än gör – ge dig inte, stå upp och försvara din rätt – för i detta fallet känns det som din flickvän och hennes syster fått ta tillräckligt med skit!
Aldrig att jag använder mig av ett så oseriöst företag som Husera nu. Bra att du lägger ut det här.
Kan tipsa om inspelning med nalle, för de som kanske vill göra detsamma:
Spela in film istället – bättre ljud, och ingen 1min-begränsning.
Tar mer plats, dock, sa se till att ha tillräckligt med minne (rensa/ha extrakort).
Den blir väl svart om du har den i fickan, men har som sagt förut nämnda (ljud-)fördelar.
Johan S: min nya fina iphone har inte samma begränsning, men min gamla nokia n73 hade det. Bra tips om att spela in video i stället!
[Kommentaren borttagen på grund av att mailadressen är felaktig]
Reino: Jag kräver att de som kommenterar på min blogg anger en e-postadress. Det innebär självfallet att e-postadressen också ska fungera. Kommentarer utan fungerande e-postadresser tas bort. Fyll i en fungerande e-postadress och skicka en ny kommentar.
Bra att lägga upp detta, konsumentmakt när den är som bäst, och otroligt klantigt av Husera att försöka hota dig med anmälan om du inte tog ner inlägget, det måste ju ha tiodubblat spridningen garanterat!
Folk verkar dock välja sina mäklare otroligt lättvindigt, oftast rör det ju sig om sitt livs absolut störta ekonomiska uppgörelse, så jag fattar inte hur man kan välja en mäklare som man inte har träffat flera gånger, blivit rekomenderad av andra eller på annat sätt känner ett stort förtroende för innan man ingår ett avtal.
Jag måste göra ett inlägg i debatten här. Jag har både sålt och köpt genom Husera, dock via en annan av deras mäklare. Mina erfarenheter av den mäklaren är bra och jag har rekommenderat honom till bekanta.
Mäklaren det handlar om här har jag träffat, men jag har inga större erfarenheter av honom.
Nej, jag har ingen annan koppling till Husera än att de förmedlat mina två affärer.
En halv miljon över utgångspris – WOW! det verkar ju egentligen som dina tjejkompisar är ganska otacksamma av sig.
Varför var det så viktigt att Mäklaren skulle smörja dem – är det inte viktigast att han är effektiv och får till ett bra slutpris så fort som möjligt.
Jag förstår inte ditt missnöje – Johan du vill nog bara få tillbaka din flickvän eller?
Lilly: Slutprisets relation till utgångspriset är irrelevant. Det är lika troligt att mäklaren satte ett för lågt utgångspris.
En mäklares uppgift är att förmedla kontakten mellan säljare och köpare, inte att få till ett så bra slutpris som möjligt – vilket han för övrigt inte gjorde när han, utan att rådfråga säljarna, gav besked till de som vann budgivningen att de får köpa huset. Det visade ju sig att de ville ha ett sent inflyttningsdatum och dubbelt boende under flera månader kostar ju också pengar.
Det är heller inte försäljningspriset som är problemet. Det är Per Karlqvists utskällningar och beteende mot sina klienter som är problemet. Anledningen till att jag kunde spela in delar av Per Karlqvists utskällning av Malin var för att Malin inte ville vara ensam med Per på grund av ångest inför vad som väntade.
Det är egentligen för idiotiskt för att svara på, men jag gör det ändå: min dokumentation och författande av texten började under tiden som affären pågick och jag och Malin hade ett förhållande, vilket borde vara uppenbart för den som läst hela texten och inte vad bara försäljningspriset blev. Artikeln blev liggande ett tag under våren för att det kändes så skönt att inte ha mer med mäklaren att göra, men eftersom den till största delen redan var klar bestämde jag mig för att skriva färdigt och publicera.
Dubbelt boende??????
Johan du är ett ädelt ex men väldigt virrig, du skrev ju att ”systerns boende inte var klart än och därför fattade systrarna inte varför mäklaren hade sagt till kunderna att de ville få till en snabb affär”.
Ville de få till en snabb affär eller inte – nu skriver du att det är dyrt med dubbelt boende?
Det skulle vara intressant att höra hur jobbiga de nyrika flickorna varit för att få en mäklare att tappa humöret så fullständigt….
Jag trodde utgångspriset var det pris säljaren kan tänka sig att sälja huset för, har säljare inte längre något ansvar i en affär – kan man skylla allt på en jobbig och lurig mäklare?
Väx upp Johan – jag tror fortfarande att du bara filar få ditt nyrika ex!
Lilly: Nej, jag är inte alls virrig. Du blandar ihop korten. Precis som jag skriver var inte systerns boende klart vid tiden för visning av huset, men det löste sig senare. Det är dock ovidkommande. Mäklaren hade inte mandat att fatta den typen av beslut som han gjorde. Det är säljaren som bestämmer vem som ska få köpa ett objekt.
I normala fall har mäklaren koll på hur marknaden ser ut och vilket pris som är rimligt. Som säljare av ett enstaka hus är det mycket svårare att göra den bedömningen.
För övrigt har du ingen aning om hur deras privatekonomiska situation ser ut eller hur mycket lån som fanns på huset.
Till sist vill jag be dig uppföra dig ordentligt. Lämna spekulationer kring privata relationer och förehavanden utanför diskussionen.
Johan: En halv mille är för mig en förmögenhet – de fick en halv mille mer än de var beredda att sälja för.
Du verkar glömma att det är en köpare med i bilden som betalar deras ”extra förmögenhet”.
Johan du är virrig – sorry. ”Sista visningen” som hon enligt dig tvingades göra och slutbudet tycks ju ha gått för fort enligt din beskrivning – hur skall du ha det gick det för fort er eller inte?
Fick Malin för mycket dubbelt boende eller inte?
Johan: jag lovar att lämna din och systrarnas privata relation utanför mina inlägg – Men det är du som beskrivit dem som en väsentlig del in din blogg
Varför får man nu inte snacka om relationer på din blogg???????
Lilly: Ja, köparen betalar köpeskillingen. Det är inget konstigt. Men vilket pris som är ”rätt” är inte givet. Rätt pris är det högsta pris som någon är villig att betala. Om man inte tycker att ett objekt är värt ett visst pris ska man inte bjuda på det och framför allt inte köpa det om man vinner en budgivning. Med ditt resonemang borde det inte förekomma ekonomisk vinst överhuvudtaget i någon sektor.
Budgivningen är en process som normalt tar ett par dagar eller någon vecka. Att vänta en dag eller två extra för att låta spekulanter få titta på andra objekt eller få klartecken från bank kostar inte så mycket. Att en köpare däremot vill ha tillträdesdatum fyra-fem månader framåt i tiden kostar en hel del.
”För mycket dubbelt boende”? Det är en bisarr fråga. Självklart vill man ha så lite överlappning som är praktiskt möjligt.
Nej, min relation till Malin och hennes syster är inte ett dugg relevant för historien i sig. Däremot så är det på grund av min relation till dem som jag har kunnat observera hur historien har utvecklats.
Man kan snacka om relationer på min blogg, där det passar. Kommentarer om mina privata relationer hör inte hemma i ett inlägg om en mäklare som missbrukar sin ställning. Inte heller vill jag ha några kommentarer om Illuminati, solrosor eller Kinas ekonomiska utveckling i kommentarsfältet till det här blogginlägget. Det är helt enkelt off-topic.
Johan: mitt resonemang bygger endast på att de flesta personerna i detta land skulle vara väldigt nöjda med en extra halv mille i vinst.
Det är otacksamt mot både köparen och alla inblandade att tycka att det är en självklarhet att detta skulle bli resultatet för systrarna.
Om systrarna visste att de sålt huset med tillträde en viss dag så var det ju upp till dem själva att planera sitt eget tillträde till nästa boende – därför är en snabb säljprocess viktig.
Och min fråga För mycket dubbelt boende är därför högst relevant, men du verkar inte vilja svara på den
Johan: Du tar bort mina frågor/inlägg – varför det?
Du verkar försöka lägga hög vikt vid någon form av heder och att man skall få säga det man vill – varför då ta bort det du inte vill att andra skall läsa?
Lilly: jag tar inte alls bort dina kommentarer. Spamskyddet gick igång på den mängd kommentarer som du har skrivit de senaste timmarna. Jag måste gå in manuellt och godkänna dina kommentarer nu, det är därför det tar tid innan de syns.
”Lilly”, pengar kanske inte betyder allt för alla, att få ett seriöst bemötande kanske är värt en del också? Måste säga att dina inlägg känns lite märkliga, om jag var misstänksam av mig skulle jag kanske gissa att du försökte blanda bort korten på ett oseriöst sätt, på uppdrag av någon av parterna i det här ärendet. Alternativt jobbade som mäklare själv och kände igen dig själv i beskrivningen av en oseriös mäklare.
Kan bara kommentera det (om det nu är så) med att det oftast inte hjälper ens sak att försöka fejka kommentarer, utan det är bättre att vara ärlig och rättfram.
Hej igen
Jag är inte mäklare, jag har inget uppdrag av mäklare och oseriös det får stå för din åsåkt om mig – jag lyssnade på ljudklippen och tycker att Malin är extremt oförskämd, trots att mäklaren gjort en bra affär för hennes räkning.
Varför säger du i slutet av tredje klippet något typ ”nu har jag tillräckligt på band” (det känns oseriöst)?
Jag gillar inte den här typen av ”blåsningar” som ni utsätter mäklaren för och jag är helt övertygad om att du bara försöker driva trafik till din blogg.
Lilly: att du reagerar på att Malin enligt dig låter ”extremt oförskämd” på inspelningen men totalt ignorerar hur Per Karlqvist skäller ut henne får stå för dig. Alla andra kommentarer som kommit in via bloggen, twitter och facebook med mera säger annorlunda.
(Apropå Johan Petterssons kommentar ovan: Att du (Lilly) använder en pseudonym tror inte jag minskar den typen av misstankar som han bär.)
Om du kollar inlägget med ljudklippet igen så ser du att jag har gjort en transkription av inspelningen. Det jag sade var ”[j]ag har ganska mycket inspelat nu…” – inte ”tillräckligt”. Anledningen till att jag sade det var för att jag ville att andra skulle få veta hur Huseras vd Per Karlqvist beter sig mot sina kunder, men utan bevis skulle ingen tro mig.
Självklart vill jag att folk ska läsa och ta till sig det jag har att berätta. Det blir mycket enklare att göra det om det kommer besökare till bloggen. Jag vill inte ”bara driva trafik till [min] blogg”, men att få trafik är viktigt för att nå ut med sitt budskap.
Har du förresten funderat på varför Huseras vd Per Karlqvist inte vill uttala sig om den här historien? Han har haft många chanser att göra det, och det har han fortfarande. Han kan skriva en kommentar här eller be att få skriva ett eget inlägg som jag lägger upp. Han har hittills tackat nej när jag, både själv och via Mäklarsamfundets vd Jeanette Gustafsdotter, frågat honom om han vill uttala sig.
Jag blir lite nyfiken på hur ”Lilly” menar att Malin är oförskämd när hon blir utskälld av en yrkesman hon har anlitat. Jag förstår faktiskt inte alls.
Johan: anledningen till att du spelar in klipp från när mäklaren har tappat fattningen förstår jag att det är att du vill ha kul med din blogg och du vill bevisa något (att mäklare kan bli arga om man retar dem tillräckligt eller något liknande),
Men varför säger du det till Malin i slutet av klipp 3? – Det kan ju bara bero på att ni kommit överens om upplägget innan, annars fanns det ingen anledning att säga det.
Varför är ni så taskiga mot en person som just levererat en halv miljon extra till er?
ÄR DET KUL? när skall man skratta åt ert skämt och när skall mannen som är utsatt för ert skoj skratta?
Varför tar du för givet att man skall tycka som du annars är man e pseudonym och självklart mäklare?
Lilly: Jag tycker att allmänheten bör varnas för Husera, eller framför allt Per Karlqvist. Därför spelade jag in. Är det svårt att förstå?
Vi hade inte kommit överens om det innan. Hade så varit fallet hade jag sett till att jag visste hur ljudinspelningsfunktionen funkade, så att jag hade fått med hela utskällningen.
Mäklaren har inte alls levererat en halv miljon extra till Malin och hennes syster (jag har ingen del i intäkterna från försäljningen). Prisläget på de här radhusen låg i den nivån som slutpriset blev om man tittar på vad de kringliggande husen har sålts för. Det går så klart inte att jämföra rakt av, på grund av bland annat renoveringsbehov med mera, men det var definitivt inget ”överpris”, vad det nu är.
Jag tar det igen: poängen är att Per Karlqvist, i egenskap av mäklare och vd för Husera, har betett sig oerhört nedsättande mot en klient som betalar ett rätt ordentligt arvode – trots den nedsättning som senare gjordes. Det är inte acceptabelt och ska tas fram i ljuset, för att säkerställa att det aldrig händer igen. Av några av kommentarerna ovan så var det dessutom inte första gången det drabbade en av Huseras kunder.
Det är inget skämt. Skratta om du vill. Om Per Karlqvist skrattar så har jag dock inte uppnått önskad effekt.
Anledningen till att jag tror att du skriver under pseudonym (jag skrev inget om att du skulle vara mäklare, det har andra gjort) är att det inte finns någon som är folkbokförd i Sverige som heter Lilly Rosenlund eller någon variant på det förnamnet, såvida du inte är 80 eller 90 år och heter Inga-Lill (eller Ingalill), men det förefaller något osannolikt.
Lilly: Du verkar helt klart vara part i målet då alla dina inlägg är onyanserat okritiska mot mäklarens beteende och överdrivet kritiska mot hans motpart. Alla som inte har något förhållande till endera parten kan ju istället glädjas åt att en oproffessionell yrkesutövare avslöjas! Mäklare är generellt sett ett yrke som drar till sig en hel del skojare, men även inkompetens och det gäller inte bara fastighetsmäklare utan även bilmäklare eller börsmäklare. Det är branscher som utsätts för alldeles för lite granskning och kritik, så allt är välkommet.
Spectre: Det jag kritiserar är denna enkla typ av BLOGGBLÅSNINGAR som många utsätter vanligt folk för.
Vad bevisar det att Johan spelar in 3 x 1 minuter i slutet av ett gräl – inte ett skit!
Eller möjligen som jag tidigare sagt bevisar det att:
det går att få just denna mäklare att tappa fattningen
Malin verkar väldigt otacksam
Johan är en helt kass tekniker
Johan: Konstigt att du är så upptagen av vem jag är ”letat i folkbokföringsregistret” det verkar nästan lite skruvat!
Förklara gärna vad en bloggblåsning är, och som det troll du är så kan du ju gärna få trolla fram exempel på liknande blåsningar om dom nu är så vanliga.
Det står ju vem som helst fritt att genom att beskriva egna erfarenheter med denna mäklare ta denne i försvar, men det du gör är ju bara att trotsigt, dessutom med tillhörande konspirationsteorier, grundlöst motsäga Johans argument.
Ännu bättre vore det ju om mäklaren själv försvarade eller förklarade sig, istället för att genom ombud hota att polisanmäla något som minsta barn vet inte är olagligt.
BLOGGBLÅSNING är när man som Johan väljer ut 3 ljudklipp från slutet av ett gräl och hänger ut en personen för detta.
På Söndag börjar TV-serien Blåsningen då lurar man en person – riggar massa kameror, ljudupptagning mm – MEN I SLUTET SÅ TALAR MAN OM ATT VI HAR BARA SKOJAT
Tror du verkligen på Johan att han har suttit och fumlat med ljudinspelningen så att det ”bara blev 3 x 1 minuter” LARVIGT
TYP ”hej jag heter Johan och är en fummelpelle och skall bara trycka ingång inspelningen en tredje gång”
Nej spectre din polare Johan är en lögnare och du är alldeles för okritisk
Om man i en oväntad situation blir utsatt för ett omotiverat raseriutbrott så blir man ju troligen först överrumplad och ställd, sedan kanske arg eller ledsen, så att det första man tänker på är ju knappast att spela in det. Dock verkade ju detta hålla på en väldigt lång tid, så det kanske gav honom tillräckligt med sinnesnärvaro att faktiskt starta igång en inspelning, vilket gör det helt naturligt att början inte är med. Hade han planerat inspelningen från början så hade han kanske tagit reda på att den bara klarar 1 minut i taget, och därför istället använt videoupptagningen eller en bättre apparat.
Jag ser ingen anledning i vare sig Johans sakliga framställning eller dina förvirrade utspel att betvivla att det gått till på det sätt som beskrivits från början. Kan du inte ge ett enda sakligt exempel på var hans historia brister, som inte har med irrelevanta saker som relationen med exflickvännen eller slutsumman från försäljningen att göra så tycker jag nog det är bäst att du tar en paus från bloggkommenterandet ett tag och överlåter det till oss som kan tänka rationellt.
För övrigt känner jag inte Johan utan hittade denna blogg enbart tack vare hotet om polisanmälan som garanterat ökade spridningen av Johans inlägg med en faktor av hundra. Påminner lite om bloggstormen för ett par år sedan när riks-idioten JPA hotade att outa Isabella Lund och blev utsatt för ett högst motiverat gatlopp genom bloggsverige.
Exempel
Det framgår klart att JOHAN LJUGER om hur hans 3 inspelningar gick till.
Exempelvis säger Johan i detta inlägg 22 juni att ”citaten är transkriberade från inspelningen och ordagrant återgivna” Johan nämner då exempelvis citatet ”Äcklig”.
När han senar lägger ut ”allt han lyckades spela in” så finns överhuvudtaget inte ordet äcklig med.
Så antingen LJUGER JOHAN om ordet äcklig eller också LJUGER JOHAN om hur inspelningen gick till och han vill bara lägga ut de klipp han tycker passar honom bäst.
Du kan även läsa mina tidigare inlägg om dubbelt boende där Johan gör väldigt motsägelsefulla utalande om att systrarna absolut inte ville ha en snabb process och senare var arga för att de fick kostnader för dubbelt boende -det hänger inte ihop
Sorry spectre du är alldeles för okritisk och din ”bloggpolare” Johan är uppenbarligen en lögnare
Lilly: Det är riktigt att jag inte fick med när Per Karlqvist säger till sin klient att hon är äcklig, det borde ha framgått i texten. Jag kunde i och för sig lämnat just ordet äcklig utanför; resten av citaten, och inspelningarna, talar ett rätt tydligt språk ändå. Däremot har jag inte ljugit om någonting, varken om att Per Karlqvist kallade Malin äcklig eller om hur inspelningen gick till. Det påståendet har du heller inte något belägg för.
Angående dubbelt boende: åter igen försöker du blanda bort korten. Historien som jag har beskrivit ovan inträffade inte under en dag. Processen höll på i ett par månader, från start till slut. Det är inte ett dugg märkligt att Malins syster fick tag på en lägenhet under den tiden. Oavsett om du köper min förklaring om dubbelt boende och tillträdesdatum eller ej: det är fortfarande inte mäklarens beslut att meddela spekulanter att de får köpa ett hus, innan säljaren har godkänt köparna. Oavsett hur bakgrundshistorien ser ut har mäklaren gjort fel.
Johan din äckliga lögnare
SHAME ON YOU
Bloggsverige hatar lögnare
Kommentar nr 52, skickad kl 17:14, 15 januari 2010 är skriven av personen som kallar sig Lilly och inte av personen som använder signaturen spectre. Om någon betvivlade det.
Nej Johan du skriver ju ”transkriberade” vilket du nu erkänner i ditt inlägg 51 att citaten inte är.
Vad skall du senare erkänna – att du inte är Johan eller?
Och den arga mannen på bandet är din farsa eller?
SKAMLIGT JOHAN
Snälla Per, jag läser dina inlägg med stort nöje eftersom de är så komiska, men jag blir galen av att du kallar dig Lilly!
Richard: Jag har en del spår som tyder på att det inte är Per som är ”Lilly”, vilket gör ”Lillys” kommentarer än mer obegripliga.
Hjälp mig bloggsverige Johan försöker SKRÄMMA MIG TILL TYSTNAD genom att spåååårrrraaa mig.
Jag blir inte rädd för jag tror inte att du är den söta lilla stridspojken som du beskriver i början av sidan.
Du skriver ju i alla fall som min gamla fröken – en riktig kärring.
Lilly: jag försöker inte alls skrämma dig till tystnad. Det hade varit ganska lätt för mig att blockera dina kommentarer om jag hade haft lust med det. Jag tycker att kommentarerna tillför en sorts komik som har saknats här tidigare. Så fortsätt du, för all del.
Tack Johan det var snällt av dig att skriva att jag tillför lite komik.
Jag skulle vilja rekommendera dig att lägg in lite roligare saker på din sida och som en av dina flitigaste bloggare tycker jag att man kan få be om lite fler bilder av dig.
Det finns bilder på mig lite här och var. Det här är dock varken en modeblogg eller någon exposé av mitt liv eller utseende.
När argumentationen hos motparten övergår mer och mer i VERSALER, personangrepp, guilt by association och nu dessutom nicknamestöld (nätets urkundsförfalskning) så vet man att man har ett stort överläge i debatten. Det enda som saknas nu är ett angrepp med någon form av parallell med nazismen eller Hitler.
Fan, är det därför man aldrig ser Johan nuförtiden? Han finns inte! Skönt, då är det inte jag som lämnar lägenheten för sällan iallafall…
Johan ledsen att säga det men din blogg är för tråkig, jag lämnar dig därför …..
Alex
Tjenare Johan! Ser att du får många roliga kommentarer 🙂 säg till om du vill ha hjälp att spåra den där lilly/spectre.
Lilly. Du är inte riktigt frisk.
Lilly, det är tydligt att du är från HUSERA eller något liknande.
Bloggosfären har talet, vi ogillar Husera. Bara acceptera det och gå din väg!
Hej
Har läst igenom din blogg och din artikel. Har själv faktiskt börjat jobba på Husera och har varit mäklare i ett par år. Intressant artikel må jag säga och har inga kommentarer. Dock vil jag bara påpeka att lägenheter/hus visst kan gå upp väldigt mycket utan att man som mäklare, säljare eller köpare hade aning om att det kunde bli en sådan raket. Speciellt i Lund kan det vara otroligt svårt att pricka rätt även med statistik.
Nåja, vet inte vad som var grunden till detta bemötande eller agerande men hoppas i vilket fall att folk som läser inte drar alla över en kant/kamm (eller hur man nu säger ^^). Många av oss som är nya i branchen har både vett, etikett och en gediger utbildning så man får väl hoppas att den ”gamla” skolan taggar ner en aning så att vi kan få jobba på att få ett bra rykte inom branchen.
Hoppas också att alla är medvetna om att i mäklaryrket jobbar man individuellt och person till person, där kemin är mycket viktig mellan mäklare och säljare (och köpare).
Jag har säkert en och annan som är butter för att man fått för lite betalt eller liknande och jag är ändå en ganska trevlig prick.
Som slutord vill jag bara säga att kommer ni av någon anledning till Husera kontoret av någon anledning eller om våra vägar korsas så skall jag göra allt i min makt för att ni skall få en annan bild av både yrket och detta lilla kontor.
Mvh Daniel
Det är något väääldigt skumt med dessa klippen.. Och fel. Det är som om någon skulle filma mig i ett år och enbart plocka ut två sekvenser när jag, i ögonblicket, tar strypgrepp på min polare eller skriker ”Jävla sprutluder” till en tjej på stan.. Men man struntar i att ta med sekvensen när min polare säger ”gör det där greppet du snackade om på mig” eller när tjejen på stan oprovocerat gått fram och nitat min flickvän och spottat henne i ansiktet..
Sen kanske inte mäklaren i fråga gjorde sin absolut bästa affär vid detta tillfället, det kan jag inte svara på. Men det krävs faktiskt två stycken för att dansa tango…. En sak till, kunden har fan inte alltid rätt!
Nicolaj: din kommentar tillför inget som inte redan skrivits i kommentarsfältet i det här inlägget eller något av de andra inläggen jag skrivit i frågan (se här för en summering).