Mäklarfirman Huseras vd ger klient utskällning – ljudklipp

Det har framkommit önskemål om att jag ska lägga upp den inspelning jag gjorde när mäklarfirman Huseras vd Per Karlqvist skällde ut min dåvarande flickvän Malin på Huseras kontor i Lund. Hela historien kan läsas i ett eget inlägg: Husera: en skräckupplevelse. Efter ett möte där kontraktet med köparen undertecknades började Per Karlqvist att ge Malin en utskällning. Jag blev först helt paff, men efter en stund tog jag fram min mobiltelefon och började spela in. Telefonen spelade bara in en minut åt gången så allting finns inte med, men det är nästan tre minuter utskällning som är dokumenterad. Det ger en bild av hur Huseras vd behandlar sina kunder. Värt att notera är också att Per Karlqvists uppdrag vid detta tillfälle inte var avslutat. Bland annat återstod en del detaljer inför köparnas tillträdesdatum.

(Övriga inlägg i den här historien: Polisanmälan i julklapp, Mäklarsamfundet vs yttrandefriheten, Tomma tunnor skramlar mest)

Eftersom ljudkvaliteten inte är den bästa har jag gjort även en transkription av inspelningarna (M: Malin, P: Per, J: Johan).

Del 1
[audio:https://folin.nu/blog/wp-content/uploads/2010/01/Husera-del1.mp3]
M: ”[…] förstår inte vad ditt problem e […]”
P: ”Men eftersom du inte förstår det tycker jag du ska gå härifrån!”
M: ”Men jag tycker du ska förklara det”
P: ”Gå”
P: ”Jag har visat en jävla massa mänskor och du tycker det är konstigt att jag ber Sofia att visa en timme efter att jag skulle sluta”
M: ”Tycker du det är konstigt att jag ifrågasätter varför du skickar ut ett sms som du gjorde till alla utan att fråga varken mig eller Sofia innan? Tycker du att det är konstigt att jag ifrågasätter det?”
P: ”Jag tycker att du är en väldigt obehaglig människa, väldigt obehaglig människa”
M: ”Men du svarade ju inte på min fråga”
P: ”Men jag har ju haft så mycket att göra med dig. Min uppfattning om dig, du e en väldigt otrevlig och obehaglig människa som tror att du vet bäst alltid överallt.”
M: ”Du är den första som säger det till mig, och det beror nog inte på att jag har fega vänner eller fega människor omkring mig som inte vågar säga sånt”
P: ”Nähä? Vad beror det på då?”

Del 2
[audio:https://folin.nu/blog/wp-content/uploads/2010/01/Husera-del2.mp3]
P: ”För att jag vill att du ska gå härifrån”
M: ”[ohörbart]”
P: ”Du du jag vill att du går härifrån. Det är jag som bestämmer över den här lokalen.”
M: ”Men det är vi som har anlitat er som mäklare, är det […]”
P: ”Jag vill att du går härifrån!”
P: ”Jag vill att du går ut!”
M: ”Okej, men den frågan jag ställde för två minuter sedan, kan du svara på om du tycker att det var konstigt […]”
P: ”Är du dum i huvet?! Gå härifrån!”
M: ”Är det här lönt eller?”
P: ”Det verkar som att du inte förstår att det inte är lönt eftersom vi inte kommer någonvart. Jag tänker inte stå till svars för dig mer! Jag tänker inte svara mer på dina frågor! Jag bara vill att du går härifrån. Det är det enda jag vill. Gå härifrån!”
M: ”Du kan inte svara på mina frågor?”
P: ”Jag vill inte stå till svars för dig mer fler gånger!”
M: ”Vadå fler gånger?”
P: ”Gå härifrån!”
J: ”Du har ju inte stått till svars en gång än. Jag vet inte vad det är som, vad problemet e”
P: ”Kan du gå härifrån? Kan du gå härifrån?”
M: ”Jag tycker det verkar […]
P: ”Kan du gå härifrån? Kan du gå härifrån?”
P: ”Kan du gå härifrån? Kan du gå härifrån?”

Del 3
[audio:https://folin.nu/blog/wp-content/uploads/2010/01/Husera-del3.mp3]
P: ”Du får inte va kvar här!”
M: ”Okej, men om du […]”
P: ”Du får inte lov va kvar här! Det är jag som bestämmer över lokalen!”
M: ”Okej, jag ska gå min väg. Vem klagar jag hos om jag inte är nöjd med dig?”
P: ”Det är Fastighetsmäklarnämnden.”
M: ”Nån annanstans?”
P: ”Men gå härifrån”
M: ”Har ni någon på företaget som tar hand om klagomål mot era mäklare?”
P: ”Ja då kan du ringa mig sen.”
M: ”Ni har ingen annan som […]”
P: ”Kan du gå härifrån!”
J: ”Jag har ganska mycket inspelat nu…”
P: ”Hejdå”
J: ”Ha en bra dag!”

Andra bloggar om: , ,

10 tankar kring ”Mäklarfirman Huseras vd ger klient utskällning – ljudklipp

  1. Husera verkar vara ett helt oseriöst företag. Ett tips är att publicera det hela på Fairshopping där man kan klaga på företag, inte för att du kommer få något svar från en så oseriös aktör, men det är bra sätt att sprida informationen om detta fallet vidare till andra.

  2. De kanske borde byta namn till Domdera i stället? Det är lite synd att människan tackade nej till en replik, även om det kanske inte var helt oväntat. Jag hade gärna velat höra hans oficiella syn på det inträffade.

    Ps. Jag vet att man inte skall mata trollen, men ”lilly”: Att du orkar? You’re not fooling anyone.

  3. Vart tog ljudfilerna vägen? Kommer hit via fairshopping och får för det första läsa fantastiskt trollande från Lilly och sedan förfasas över ”file not found” när jag ska lyssna på klippen.

Kommentarer är stängda.