Tråkig upplevelse på bio

Förra onsdagen var jag med några vänner från Lunds Nations radioutskott och såg Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan. Filmen var underbar och det var länge sedan jag skrattade så intensivt åt något. Men det är inte det jag vill ta upp.
Innan filmen börjar så visas ett par reklamfilmer. Förr, när allting var bättre, fanns det roliga reklamfilmer på bio. Lite mer påkostade, lite mer genomtänkta. SF hade förr till och med uppmaningar som löd ungefär ”Missa inte reklamen som visas fem minuter innan filmen”.
Reklamfilmerna som visades innan Borats film var helt värdelösa. Antingen så var det samma som visats på tv tidigare eller reklamfilmer som ansågs vara för dåliga ens för lokalkanalerna.
Beror detta på att biobesöken minskar? Är det inte längre lönt att lägga ner extra pengar på bioreklamen?

Andra bloggar om: , ,

2 tankar kring ”Tråkig upplevelse på bio

  1. Som SF-anställd och (förstås) biobesökare kan jag bara hålla med. Reklamen på bio är inte längre lika ”exklusiv” som den var förr. Jag minns för några år sedan, då Vattenfall hade en flera minuter lång reklamfilm för ”två hål i väggen”. Povel Ramel & Co gjorde en variant på sin ”Var är tvålen, broder?”, som var betitlad ”Var är hålen, broder?”.

    Väldigt påkostad och klart exklusiv. Jag vet att det t.o.m. var folk i publiken som applåderade efter den reklamfilmen.

    Nu kommer SF Bio snart att köra reklamfilm m.h.a. digitala projektorer. Förhoppningsvis blir det roligare reklam, när det inte längre kommer att kosta lika mycket att göra reklam till 35 mm-film.

  2. Jag har försökt få Vattenfalls (El-)ledning att återigen ”köra” sin reklam “Var är hålen, broder?”.
    Vilken underbar version av vårt numera avlidne snille Powel Rammel !!
    Lyssnade på låten säkert 50 ggr under den tid som det var möjligt.
    Vattenfall har väl inte råd trots goda råd från en elförbrukare…

Kommentarer inaktiverade.