Alla inlägg av Johan

Vi betalar, om vi erbjuds det vi vill ha!

Detta är det andra inlägget i ett öppet samtal mellan mig och Gabriel Stille, som bloggar på Grand Détour. Gabriels inlägg kan läsas här.

Hollywood och musikindustrin arbetar hårt för att begränsa spridningen av upphovsrättsskyddat material. Man har bland annat använt kopieringsskydd med varierande framgång: skivor som inte gick att spela i datorer eller i vissa fall inte ens i en del av de cd-spelare för vilka de var ämnade, tills någon kom på att det räckte med att tejpa eller måla för en bit av skivans ytterkant. Då gick det alldeles utmärkt att spela den i datorn och följaktligen även att kopiera den. Sony BMG försökte för ett tag sedan med ett kopieringsskydd på skivor som visserligen gick att spela upp i en dator, men som installerade program på den utan att man som konsument kunde undvika det. Dessutom gjorde kopieringsskyddet det möjligt att dölja virus och trojaner på datorn. Sony BMG fick skamset dra tillbaka de skivor som hade det här kopieringsskyddet, och det rättsliga efterspelet är ännu inte över.

Missförstå mig inte, för min del får gärna skivbolagen försöka skydda sina intressen med de medel de tycker är lämpliga. Det är deras verk, och de får distribuera det hur de vill, med vilka begränsningar de vill. Om de vill använda kopieringsskydd, starta online-butiker, ha prenumerationstjänster eller något annat som de tycker verkar lämpligt, så har jag ingenting emot det. Använd det som funkar bäst och som gör kunderna villiga att betala. Problemet för musik- och filmindustrin är att det som har testats hittills uppenbarligen inte fungerar speciellt bra, och att begränsa tillgången till musik och minska antalet presumtiva kunder genom att hindra uppspelning av musik i datorn, bilen eller på mp3-spelaren verkar synnerligen kontraproduktivt.

En annan aspekt att fundera över är följande: Hur mycket av musikkonsumenternas och skattebetalarnas pengar ska användas för att för att tillse att en bransch utan anpassningsförmåga eller verklighetsförankring inte tappar intäkter? Frédéric Bastiat eller Johann Gutenberg kanske skulle ha något att säga om den saken.
Samhället förändras, och det måste även företag göra. Inför nya utmaningar krävs nya tankesätt och arbetsmetoder. Skivbolagen är vår tids variant av skrivstugorna. Tryckpressen har kommit och den skrivstuga som inte skaffar sig en press kommer konkurreras ut. Skivbolagen måste helt enkelt förändra sin affärsmodell för att överleva.

Mitt förslag är att skivbolagen slutar se distribution av plastskivor som en inkomstkälla och istället se det som marknadsföring för artister, för det är i praktiken den förändring som vi har sett den senaste tiden. Skivförsäljningen må ha minskat, men intresset för konserter och festivaler har ökat enormt de senaste åren. Roskilde var till exempel slutsålt för flera veckor sedan och biljetter säljs till mångdubbla priset på Blocket och Ebay. Musikkonsumenternas vilja att betala för musik har alltså inte minskat, det har däremot viljan att betala för skivbolagens ineffektiva distributionssätt gjort.
Med detta faktum som grund borde skivbolagen alltså se till att investera i konsertarrangörer. Varför köper inte Sony BMG upp EMA Telstar?

Ett affärstips alltså: Sluta jaga fildelare och sluta sabotera för de som betalar för musiken (som i det aktuella fallet med Sony BMGs misslyckade kopieringsskydd), och se till att ta igen på karusellerna vad ni förlorar på gungorna.

Johan Folin

Andra bloggar om: , ,

Det bidde en tummetott

För omkring nio månader sedan rapporterade medier om att skatten på alkoläsk skulle komma att höjas. Priset på en flaska cider som kostade 16 skulle höjas till 28 kronor. En sådan flaska rymmer 50 cl, vilket ger en höjning på 24 kronor per liter.
Av höjningen blev dock inget, eftersom man inte kunde komma på någon klurig formulering för hur man definierar alkoläsk.

Idag kan man läsa på Ekot att det blir en höjning, men en lite mindre sådan. Tre kronor per liter istället.

Från Ekot:

Det man vill komma åt är söta blanddrycker som främst dricks av ungdomar, medan till exempel glögg ska slippa höjd skatt.

Två funderingar: Varför höjer man inte så mycket som man tänkte från början? Och vad hindrar ungdomar som vill supa från att dricka glögg istället?

Andra bloggar om: , , , ,

Handelssanktioner från USA

Johan Linander, Patrick Strang och Dennis Josefsson gjorde mig nyss uppmärksam på att Rapport idag rapporterar om att USA hotade med handelssanktioner mot Sverige om man inte gjorde något åt problemet Pirate Bay. Det visar med all önskvärd tydlighet att Johan Linanders KU-anmälan är motiverad.

Uppdatering: Läs särskilt Håkans Roswalls PM där han själv berättar att personerna bakom the Pirate Bay inte gör sig skyldiga till upphovsrättsbrott (huvudbrott), möjligen medhjälp. Han berättar vidare att chansen (risken?) att få ut personuppgifter från IP-nummer är liten på grund av att straffet troligen blir böter.

MacBook

Jag har köpt en MacBook!

Det är den billigaste modellen, men med 1Gb internminne och 80Gb hårddisk.
Mer porr kommer när jag slutat jobba.

Uppdatering: Lite fler bilder:
Vackert.Lite program igångEn av de få inställningsfönstrena

Förbjudet att lägga upp egna låtar på interwebben

Expressen skriver om att nån kille som heter Magnus har gjort en skiva som släpps om några månader, men hans manager har redan lagt ut låtarna på hemsidan. Trevligt initiativ, men ajabaja, det är inte tillåtet enligt Expressen:

Trots att det är flera månader tills Magnus Bäcklunds skiva släpps var låtarna utlagda på hans hemsida. Något som strider mot upphovsrättslagen.

Det kan ju vara så att Magnus inte har skrivit sina låtar själv och därför inte har upphovsrätten till dem. Eller så är han med i Stim:

Överlåtelse av upphovsrätt
Upphovsrätt kan överlåtas eller upplåtas helt eller delvis. Som ett exempel på upplåtelse kan nämnas anslutning till Stim som innebär att en upphovsman upplåter framförande- och mångfaldiganderätt på Stim/NCB. Ett annat exempel är förlagsavtal som tecknas mellan en upphovsman och ett musikförlag. (min fetstil)

Musik på hemsidor är förbjudet, även om det är din egen.

Hurra för Sverige!

För snart femhundra år sedan blev Gustav Eriksson av ätten Vasa kung i Sverige. Gustav Eriksson valdes till kung på riksdagen i Strängnäs och bland de reformer han införde under sin regeringstid kan nämnas bland annat ärftlig tronföljd, beskattning av prästerskapet och ett par andra åtgärder ämnade att stärka maktkoncentrationen till Gustav. Fejden med Nils Dacke och hans följeslagare berodde bland annat på höjda skatter och förbud mot gränshandel med Danmark.
Det är bland annat detta vi firar idag, så hurra för en utdöd kungaätt och hurra för ärftlig tronföljd!

Andra bloggar om: , ,